در این مطلب قصد داریم در مورد مفهوم حالت تخته گاز در یک خودرو صحبت کنیم. در فرهنگ عامیانه زمانی که راننده پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهد اصطلاحاً به آن حالت تخته گاز می‌گویند. در این حالت دریچه گاز خودرو در بازترین حالت ممکن قرار می‌گیرد و میزان هوای ورودی به موتور به حداکثر خواهد رسید و قاعدتاً توان خروجی موتور افزایش می یابد. ایسیوها برای تشخیص حالت تخته گاز از الگوریتم‌های مختلفی بهره می برند تا نیاز راننده به توان بیشتر را پاسخ دهند.

در اصطلاع فنی خودرو به این شرایط Wide Open Throttle یا همان WOT گفته می‌شود.

اما نظر ایسیو حالت WOT با سایر شرایط چه تفاوتی دارد؟

– در حالت WOT خودرو در حالت حلقه باز (Open Loop) قرار می‌گیرد و عملاً فیدبک سنسور اکسیژن بر روی حلقه کنترل میزان پاشش سوخت اعمال نمی‌شود.

– میزان نسبت هوا به سوخت (Air Fuel Ratio) AFR در این حالت به کمترین مقدار ممکن خواهد رسید (حدوداً ۱۲٫۵ در موتور تنفس طبیعی) تا حداکثر توان و گشتاور تولید شود. اصولاً در این شرایط مصرف بنزین خودرو به شدت بالا خواهد رفت.

 

ساده ترین روش برای تشخیص WOT، استفاده از زاویه پدال گاز است. در خودروهای با دریچه گاز برقی، یک پتانسیومتر وجود دارد که مقدار زاویه پدال گاز را به صورت لحظه‌ای برای ایسیو ارسال می‌کند حال ایسیو است که با پردازش روی این پارامتر و همچنین دور موتور، تشخیص می‌دهد که آیا در حالت WOT قرار گرفته است یا خیر؟

مثلا در شکل زیر معیار تشخیص WOT برای ایسیو Bosch ME7.4.4 خودروی ۲۰۶ نمایش داده شده است. همان طور که مشاهده می‌کنید در دور موتورهای زیر ۳۵۰۰ دور بر دقیقه، شما می بایست ۸۰ درصد پدال گاز را فشار دهید تا وارد حالت WOT شوید. در حالتی‌که در دور موتورهای بالاتر مثلاً ۶۰۰۰ دور بر دقیقه، فقط با فشردن ۳۰ درصد پدال، خودرو WOT می‌شود. هر چه مقادیر این معیار کمتر باشد خودرو سریعتر WOT می‌شود که لذا شتاب گیری سریع‌تری را تجربه خواهید کرد.

سیستم تیونینگ

AIR FUEL RATIOOPEN LOOPWIDE OPEN THROTTLEWOTتخته گازتیونینگحلقه بازریمپ ایسیوسنسور اکسیژن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *