در این جا قصد داریم در مورد مفهوم پارامتر “غنی سازی سوخت در فرآیند گرم شدن خودرو” یا همان Enrichment Factor After Start بپردازیم. همانطور که از نام آن مشخص است در تمام خودروهای دنیا در زمان گرم شدن آنها مقدار سوخت از حالت نرمال بیشتر میباشد که این کار دلایل متعددی دارد که از حوصله این بحث خارج است. (عدم لرزش خودرو، گرم شدن صحیح موتور و اگزوز و …)
این غنی سازی سوخت در حالت سرد خودرو سبب میشود که برای راننده مشکلاتی را ایجاد کند:
– یکی از مشکلات آن، بوی بد متصاعد شده از اگزوز بعد از روشن کردن خودرو در روزهای نسبتاً سرد است (به خصوص اگر ماشین کاتالیزور هم نداشته باشد)
– مشکل دیگری که این غنی سازی سوخت ایجاد میکند، کپ کردن خودرو در زمانی است که هنوز دمای آب موتور بالا نرفته است (کمتر از ۵۰ دریجه سانتی گراد)
هر دو مشکل فوق به کیفیت بنزین بسیار وابسته میباشد و با استفاده از سوخت با اکتان بالا به حداقل میرسد.
حال از نظر نرم افزاری و با ریمپ (Remap) چه کاری میتوان برای این مشکل انجام داد؟
جواب این سوال بسیار ساده است!