همانطور که میدانید در اکثر خودروهای با گیربکس اتوماتیک یک واحد کنترل گیربکس یا همان Transmission Control Unit وجود دارد که اصطلاحاً به آن TCU گفته میشود.
البته در بعضی خودروها نیز وظیفه کنترل گیربکس با همان ECU اصلی موتور میباشد و در آنها ایسیو از دو پردازنده جدا برای کنترل موتور و گیربکس استفاده میکند که برای مثال میتوان به بسیاری از خودروهای کیا و هیوندا اشاره نمود.
اما آن چه در تمام خودروها اتوماتیک ثابت میباشد آن است که همگی این خودروها دارای یک برنامه برای کنترل گیربکس هستند که در صورت داشتن علم ریمپ، میتوان آن را نیز تیونینگ کرد و بسیاری از مشکلات گیربکس را به صورت کاملاً نرم افزاری برطرف نمود و یا با بهینه سازی آن، شتاب و توان بیشتری را از موتور استخراج نمود.
آنچه از یک ریمپ گیربکس اتوماتیک انتظار میرود:
- بالاتر رفتن سرعت تعویض دنده
- حذف محدودیت گشتاور گیربکس
- افزایش یا حذف کات اف
- کنترل لانچ خودرو (در بعضی TCU ها)
- پاسخ و عکس العمل سریعتر گیربکس
- اصلاح الگوی تعویض دنده
-
-
بهبود عملکرد گیربکس در تعویض دندهها
عملکرد تعویض دنده تا ۲۰ درصد بهبود خوهد داشت و تعویض دنده روان تری را نیز برای شما به ارمغان می آورد. این کار باعث کاهش اصطحلاک گیربکس نیز میگردد.
-
افزایش کات اف
همان طور که میدانید در خودروهای گیربکس اتوماتیک برای حذف کات اف نیاز است که محدودیت دور موتور از TCU حذف گردد و بالابردن کات اف از برنامه ECU به تنهایی سبب افزایش کات اف نمیشود. سام تیونینگ این توانایی را دارد که در گیربکسهای اتوماتیک AL4، به دلخواه مشتری کات اف را تنظیم نماید.
در تمام خودروهای با گیربگس اتوماتیک، هرگاه شما تیونینگی روی موتور و ایسیو آن انجام دهید ولی تغییراتی روی گیربکس اعمال نکنید در واقع بخشی از انرژی موتور را هدر دادهاید. با توجه به آن که هر برنامه گیربکس برای انتقال یک محدوده مشخصی از گشتاور است لذا برای دستیابی به بهترین راندمان، حتما بعد از تیونینگ موتور نیازمند ریمپ گیربکس نیز هستید.
حذف محدودیت گشتاور گیربکس
-