همان طور که می‌دانید مقدار پاشش هر سوزن انژکتور به پارامترهای زیادی وابسته است که مهمترین آن میزان اختلاف فشار دو طرف آن است. به عبارت دیگر هر چقدر میزان اختلاف فشار سیال (سوخت) در دو طرف آن بیشتر باشد مقدار پاشش در واحد زمان، افزایش می یابد.

در سیستم‌های سوخت رسانی جدید رگلاتور فشار بنزین در داخل باک بوده و بر روی ریل سوخت (محل نصب انژکتورها) خبری از رگلاتور و مسیر برگشت سوخت نیست.

در خودروهای بنزینی مقدار فشار ریل سوخت همواره ثابت بوده و در واقع فشار پشت سوزن انژکتور مقدار مشخصی است. اما آیا فشار بعد از سوزن نیز همواره ثابت است؟

جواب این سوال خیر است!!!!

زیرا انژکتورها در داخل مانیفولد هوای ورودی به موتور می‌باشند و فشار مقابل آن‌ها (Manifold Air Pressure) یا همان پارامتر MAP در حالات مختلف رانندگی و شرایط محیطی متفاوت می‌باشد. همین میزان اندک اختلاف فشار باعث می‌شود که میزان پاشش آن‌ها را تحت تاثیر بگذارد. در این رو در دامپ اکثر ایسیوهای موجود در بازار یک جدول بسیار جالبی وجود دارد که مقدار پاشش سوخت را در اثر تغییر فشار MAP اصلاح می‌کند.

جالب است بدانید که ایسیو مقدار فشار ریل سوخت را به عنوان یک مقدار ثابت از آن آگاهی دارد و با توجه به آن که میزان فشار مپ را نیز اندازه گیری می‌کند لذا به راحتی با مراجعه به جدول مذکور میزان ضریب اصلاحی پاشش را محاسبه می‌کند و آن را در مقدار پاشش سوخت محاسبه شده از حلقه اصلی سوخت ایسیو، ضرب می‌کند تا میزان پاشش سوخت بهینه را اعمال نماید.

جالب است بدانید که این ضریب تا حدود ۱۰% می‌تواند سوخت نهایی را کم کند

سیستم تیونینگ

FUEL INJECTION SYSTEMHOW FUEL INJECTION SYSTEM WORKSINJECTION CORRECTION FOR RETURNLESS FUEL SYSTEMSMANIFOLD AIR PRESSUREMAPRLFSآموزش تیونینگ ای سی یواصلاح پاشش سوختانژکتورایسیو BOSCH ME7.4.9پاشش سوختتیونینگدامپ ایسیوریمپسوزن انژکتورفشار ریل سوخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *