اگر به کمک دستگاه دیاگ، نگاه دقیق‌ تری به پارامترهای خودرو درهنگام رانندگی داشته باشید، مشاهده می‌کنید که به طور جالبی وضعیت دنده گیربکس به صورت کاملاً دقیق نمایش داده می‌شود. در حالی‌که هیچ سنسوری به صورت مستقیم وجود ندارد که موقعیت دنده را تشخیص دهد.

به نظر شما ECU از کجا تشخیص می‌دهد که گیربکس در چه وضعیتی است؟؟

ایسیو برای تشخیص موقعیت دنده از یک ترفند ریاضی بسیار ساده بهره می برد. برای اینکار لازم است که ایسیو، سرعت خودر، دور موتور و نسبت دنده های گیربکس را به صورت صحیح داشته باشد. با انجام یک تقسیم ساده ی سرعت خودرو بر دور موتور (Engine speed/vehicle speed Ratio)، یک پارامتری را محاسبه می‌کند که به راحتی از روی آن می تواند تشخیص دهد که گیربکس در چه دنده ای قرار دارد.

به عبارت دیگر با توجه به آن که ضرایب هر دنده در ایسیو تعریف شده است لذا با داشتن نسبت سرعت خودرو به دور موتور، می‌تواند به درستی وضعیت دنده را تشخیص دهد.

دانستن اینکه گیربکس در چه دنده‌ای است به ایسیو کمک می‌کند که تنظیم دقیق تری بر روی پارامترهای اساسی نظیر سوخت و جرقه و … داشته باشد و بتواند بهترین عملکرد را از موتور استخراج نماید.

سیستم تیونینگ

GEAR POSITION DETECTIONGEAR POSITION ECUTCUTRANSMISSION CONTROL UNITتشخیص موقعیت دندهتعریف ضرایب دندهتیونینگ ایسیودنده گیربکسریمپریمپ ایسیوریمپ گیربکسسنسور سرعتضرایب دندهضرایب دنده گیربکسگیربکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *