یکی از قابلیت‌های بسیار جالبی که می‌توان به کم ریمپ ECU در خودروهای بنزینی (تنفس طبیعی یا توربو) انجام داد، ایجاد بک فایر و یا همان صدایی شبیه انفجار در اگزوز خودرو در زمانی است که راننده پدال گاز را رها می‌کند.
در خودروهای بنزینی می‌توان با تنظیم سوخت و جرقه کاری کرد که در هنگامی که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارد و یا در هنگام تعویض دنده، از خروجی اگزوز صدایی شبیه انفجار یک ترقه (و در بعضی مواقع به همراه شعله آتش) شنیده و مشاهده شود. معمولاً برای اکثر رانندگان این صدا بسیار لذت بخش بوده و در تمام کشورهای دنیا از جمله ایران به عنوان یک پدیده بسیار پر طرفدار در تیونینگ و ریمپ ایسیو شناخته می‌شود.

در بیشتر کشورهای دنیا به این پدیده اصطلاحاً Pop & Bang یا Crackle گفته می‌شود.

البته در ایران به این پدیده بک فایر (Back Fire) گفته می‌شود. ولی ما در اینجا از اصطلاح رایج تر آن در دنیا یعنی Pop & Bang استفاده می‌نماییم. ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید تا با ویژگی های استثنایی روش انحصاری سام تیونینگ در زمینه بک فایر بیشتر آشنا شوید …

فاز اول: ایسیوهای زیمنس، کروز و SSAT 

۱- تنظیم Pop & Bang روی هر دنده به دلخواه

برای مثال فقط در دنده ۱ و ۲ با برداشتن پا از روی پدال شاهد P & B باشیم و در حالت خلاص و یا سایر دنده‌ ها، رفتار خودرو کاملاً فابریک باشد.

۲- تنظیم Pop & Bang در حالت AC on یا  AC off

در این حالت زمانی که کولر خاموش است P & B فعال است و در زمانی که کولر روشن است عملکرد خودرو همانند حالت فابریک است (البته حالت برعکس هم قابل انجام است)

۳- تنظیم Pop & Bang فقط در حالت گرم موتور

در این روش برای محافظت از موتور و اگزوز خودرو میتوان به نحوی P & B را اعمال نمود که فقط در حالت گرم رخ دهد و در حالت سرد عملکرد خودرو همانند حالت فابریک است.

۴- تنظیم دقیق اینکه که Pop & Bang از چه دوره موتوری آغاز شود

برای مثال فرض کنید خودرو در حالت حرکت و در دور موتور ۶۰۰۰ باشد و شما پدال گاز را رها کنید. دور موتور شروع به پایین آمدن میکند با این روش میتوانید طوری تنظیمات را انجام دهید که فقط برای مثال از دور موتور ۴۵۰۰ به پایین، P & B فعال باشد.

سیستم تیونینگ

P&BPOP AND BANGPOP BANGبک اگزوزبک فایربک فایر با ریمپپاپ اند بنگپاپ بنگتیونینگ ایسیوچیپ تیونینگریمپریمپ ECUریمپ ایسیوسام تیونینگکراکل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *