یکی از پارامترهای بسیار مهم در حفاظت از مجموعه موتور، اگزوز و کاتالیزور، کنترل دمای محصولات احتراق و یا همان دمای اگزوز است.
در خودروهای نوین از سنسورهای اندازه گیری دما به صورت مجزا استفاده میکنند که در جوار سنسورهای اکسیژن نصب میشوند. اما در اکثر خودروهای موجود در بازار ایران به کمک مدل سازی دمای اگزوز در ECU، دمای اگزوز را کنترل می کنند.
در واقع در داخل دامپ ایسیو چندین جدول وجود دارد که به ازای شرایط مختلف کاری موتور، دمای اگزوز را شبیه سازی میکند و در صورتیکه مقدار آن از حدی بالاتر باشد به کمک تزریق سوخت و ریتارد کردن جرقه، دمای داخل سیلندر و به تبع آن دمای اگزوز را کاهش میدهد.
این کار سبب میشود در مواقعی به علت غنی شدن بیش از حد مخلوط سوخت و هوا و همچنین ریتارد بودن جرقه، توان خودرو در یک بازه زمانی کوتاه دچار افت محسوس شود.